zondag 13 februari 2011

Ding 9

Na een aantal dagen nadenken over de opdracht iets te bloggen over mijn ervaringen met web 2.0 tot nog toe en de toepassingen die ik zie in onze bibliotheek ben ik tot de volgende conclusies gekomen.

Eigenlijk was ik al best wel een beetje thuis in een aantal dingen die we tot nog toe tegen gekomen zijn. Okay, Het maken van een Blog was nieuw en best leuk om te doen. Maar als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat ik na deze cursus nog erg veel zal doen hiermee. Ik ben niet zo van het ervaringen delen via het web,dit doe ik toch liever face to face.
Voor Flickr geldt eigenlijk hetzelfde. Leuk om er rond te kijken en om wat grapjes uit te halen met foto`s maar veel meer zie ik er persoonlijk niet in.
De toepassingen van Google earth en Google maps kende ik al en gebruikte ik ook al wel. De nieuwe mogelijkheid om bv. in musea te kijken was bijzonder. Leuk om zo alvast te kijken of het de moeite is om een bepaald museum in de buurt van je vakantieadres te gaan bezoeken. Maar is het eigenlijk ook niet leuk om je gewoon zonder een dergelijke voorbereiding te laten verrassen?

Hoe dit alles toe te passen in de bibliotheek?
Ik heb eens rondgekeken op de andere blogs om te zien wat men daarvan vindt en heb daar al een aantal suggesties gelezen die prima toepasbaar zouden zijn.
Wat echter wel lastig is is dat je toch vooral vanuit je eigen functie denkt aan wat je in de praktijk kunt met wat je geleerd hebt. Dan kom ik toch tot de conclusie dat ik eigenlijk niet zoveel kan bedenken.
Wat moet je nu vanuit de Klant- en Leenservice hiermee doen?
Wij hebben toch vooral te maken met de fysieke klant en daarnaast de mail natuurlijk. Ik zie niet echt een meerwaarde voor mijn huidige functie maar sta wel open voor suggesties van anderen natuurlijk.

Daarnaast heb ik mijn vraagtekens bij de investering die het zal kosten om hier echt iets mee te doen.
Niet zozeer financieel maar als je het doet moet je het goed doen en moet je het ook laten doen door iemand met grote kennis van zaken. Ook moet alles altijd up to date zijn en ik heb zelf ervaren hoeveel tijd hier in gaat zitten.
Ook zul je je klanten wegwijs moeten maken in deze wereld want ik heb niet de indruk dat de gebruikers van al deze mogelijkheden op dit moment bibliotheekbezoekers zijn.

Twee grote uitdagingen dus: Allereerst de huidige gebruikers de bibliotheek inlokken, (virtueel dan weliswaar) en op de tweede plaats onze fysieke bezoekers wegwijs maken in de bibliotheek van de toekomst.

Er ligt nog een hoop werk op ons te wachten.

2 opmerkingen:

  1. Ja, er is nog een boel te doen. Maar ik denk dat je bij veel web 2.0 toepassingen soms ook gewoon lekker in het diepe moet durven springen. Veel van die nu uiterst professionele toepassingen zijn begonnen doordat een paar enthousiaste amateurs de koppen bij elkaar staken en gewoon maar aan de slag zijn gegaan. De ontwikkelingen gaan zo snel dat je anders al gauw achter de feiten aanloopt. Je hoeft overigens niet alleen vanuit je eigen functie te kijken; juist een andere blik kan erg verfrissend werken. Ik ben het helemaal eens met je opmerking over het belang van verrassingen. Verplaats je in de klant. Hoe zou jij dan op een prettige manier verrast willen worden? Neem dat bij de volgende dingen mee. Ga verder zo door!

    BeantwoordenVerwijderen