vrijdag 25 februari 2011

jeugdafdeling Hoorn

Aangetrokken door de leuke website ben ik een dagje naar Hoorn geweest om de nieuwe jeugdafdeling te bekijken.
Hoewel ik alleen kwam vragen of ik ook wat foto`s mocht maken werd ik getrakteerd op een uitgebreide rondleiding met uitleg over het tot stand komen van Babel. (de naam begrijp ik niet helemaal maar helaas heb ik geen uitleg gevraagd).
Het hele project is ontworpen met en door kinderen in samenspraak met een architecte en de jeugdbibliothecaris.
Wat vooral opviel was de enorme beweging op de jeugdafdeling. Overal zag je kinderen die ergens mee bezig waren en eigenlijk waren het grotendeels heel simpele manieren om interaktief met boeken en informatie bezig te zijn.
Vol trots vertelden ze mij dat nu, na 1 jaar, er 25% meer uitleningen en maar liefst 50% meer jeugdleden geteld waren in vergelijking met vorig jaar.
Nadeel was wel dat er lichtelijk misbruik gemaakt werd van het feit dat het zo leuk is dat kinderen er niet meer weg wilden. Dit is echter meteen goed aangepakt door een mooie flyer te maken waarop duidelijk de regels vermeld staan.
Hiernaast de foto`s. Kijk en geniet.

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige jeugdafdeling hebben ze in Hoorn! Ik denk dat ze wat meer budget hadden dan wij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al die beweging en levendigheid zie je dichterbij huis ook, al zal ik niet ontkennen dat Hoorn erg mooi moet zijn. De collega's die daar geweest zijn kwamen vol ideeën terug. Jij bent duidelijk ook geïnspireerd :) Wat zou je van hen over willen nemen in de KWaardse situatie, op jouw locatie?

    BeantwoordenVerwijderen